جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهکارهای طبیعی برای کنترل بهتر قند خون

اگر دچار دیابت هستید، کاهش قند خون خود را باید به عنوان یک هدف طولانی مدت در اولویت قرار دهید چرا که می‌تواند از بروز عوارض دیابت جلوگیری کند و یا آن‌ها را به تاخیر بیندازد.

کنترل قند خون بدون دارو

اگر دچار دیابت هستید، کاهش قند خون خود را باید به عنوان یک هدف طولانی مدت در اولویت قرار دهید چرا که می‌تواند از بروز عوارض دیابت جلوگیری کند و یا آن‌ها را به تاخیر بیندازد. برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، بسیار حائز اهمیت است که از طریق تغذیه و تغییر سبک زندگی، قند خون خود را کنترل کنند. زیرا دیابت با گذشت زمان به قلب، عروق خونی، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب آسیب می‌زند.

روش‌های کنترل قند خون یکی از مهم‌ترین سؤالات و دغدغه های بیماران دیابتی است. به همین دلیل، در این مقاله از باباکدخدا، تعدادی از روش های ساده و طبیعی برای بهبود کنترل قند خون معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید

رتبه‌بندی شاخص گلیسمی

فهرست

میزان قند خون نرمال

چگونه به کاهش قند خون کمک کنیم؟

تغییر سبک زندگی در مبتلایان به دیابت نوع ٢، گاها نیاز به دارو را کاهش می‌دهد که به ١٠ راهکار و روش که به کنترل قند خون کمک می‌کند در ادامه اشاره خواهیم کرد.

۱. مراقب مصرف کربوهیدرات باشید.

مصرف کربوهیدرات‌ها برای افرادی که دارای دیابت نوع ۲ هستند بسیار حیاتی است. این افراد باید با دقت مصرف کربوهیدرات‌ها را کنترل کنند زیرا کربوهیدرات‌ها تأثیر مستقیمی بر سطح قند خون دارند. انتخاب مناسب میزان کربوهیدرات‌ها، همراه با رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند به کنترل قند خون و پیشگیری از عوارض دیابت کمک کند. 

افراد مبتلا به دیابت، می توانند مصرف کربوهیدرات خود را بین 200 تا 245 گرم ( که نیمی از کالری های مصرفی روزانه است) در روز محدود کنند و با مراجعه به متخصص تغذیه، میزان دقیق از آن‌ را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرند.

اگه به دنبال یه جایگزین برای قند سفید هستی حبه عناب و توت رو امتحان کردی؟ 🙂

کنترل قند خون بدون دارو
فیبر بیشتری بخورید​

۲. از خوردن وعده‌های غذایی حجیم بپرهیزید.

بهترین روش برای کمتر خوردن و جلوگیری از نوسانات قند خون در طی روز، این است که تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش داده و حجم غذای مصرفی در هر وعده را کاهش دهید. میزان کربوهیدرات هر میان وعده نباید بیشتر از 15 گرم باشد.

۳. فیبر بیشتری بخورید

طبق مطالعات انجام شده، اگر رژیم غذایی شما سرشار و غنی از فیبر باشد احتمال اینکه به دیابت نوع 2 مبتلا شوید را حدود 15 تا 19 درصد کاهش می دهد.
حبوبات از جمله لوبیا، نخود و عدس منابع خوبی از فیبر هستند . لوبیا علاوه بر اینکه منبع خوبی از فیبر است، حاوی فولات (ویتامین B9) هم می باشد که می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند.

۴. به اندازه‌ی کافی بخوابید

برای حفظ سلامت روحی و جسمی، توصیه می‌شود هر شب به صورت پیوسته، ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.
اما اگر در خوابیدن مشکل دارید می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

  • اتاق را گرم نکنید بهتر است اتاق خواب تاریک و خنک باشد
  • مصرف کافئین قبل خواب ، ممنوع!!!
  • هر روز هفته ، سر ساعت خاصی بخوابید و بیدار شوید حتی آخر هفته ها
  • عدم استفاده از تلویزیون ، تلفن همراه و … برای قبل از خوابیدن
به اندازه‌ی کافی بخوابید​

۵. کمی وزنتان را کاهش دهید

تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به کاهش قند خون کمک می‌کند.
اضافه وزن می تواند از عملکرد درست انسولین برای کاهش قند خون جلوگیری کند. بنابراین برای کمک به کنترل قند خون، بهتر است وزن اضافی خود را کم کنید. در برخی از موارد، حتی کاهش وزن اندک، توانسته تأثیر مثبتی بر سطح قند خون افراد داشته باشد.

کمی وزنتان را کاهش دهید
آب بیشتری بنوشید

۶. آب بیشتری بنوشید

استفاده از آب و مایعات به مقدار کافی، یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای کنترل قند خون انجام دهید. در حقیقت آب به دفع گلوکز (قند) از بدن کمک می‌کند و برای رقیق شدن و کاهش قند خون تاثیر مثبتی دارد.

۷. استرس خود را کنترل کنید

استرس باعث افزایش قند خون می‌شود زیرا سطح انسولین کاهش می‌یابد و مقدار هورمون‌هایی که قند خون را بالا می‌برند، افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بیشتر گلوکز از کبد به خون می‌رسد.
برای کنترل استرس و کاهش قند خون، انجام تمریناتی مانند یوگا و مدیتیشن مفید هستند. مطالعه‌ای روی ۲۷ دانشجوی پرستاری نشان داد که اگر هفته‌ای یک بار یک ساعت این تمرینات این چنینی انجام شود، پس از ۱۲ هفته، میزان استرس و سطح قند خون کاهش پیدا می‌کند.
در ضمن از پیاده روی ، تنفس عمیق ، بازی کردن و حتی گوش دادن به موسیقی های دلنشین غافل نشوید چرا که می توانند در کاهش استرس شما مفید باشند

استرس

۹. مصرف نشاسته‌ی مقاوم را افزایش دهید

نشاسته مقاوم در روده ی کوچک هضم نمی شود و به روده ی بزرگ منتقل می شود. این نشاسته باعث رشد باکتری‌های مفید در بدن می‌شود و سطح قند خون را تغییر نمی‌دهد.
در ضمن به این نکته توجه کنید که میزان نشاسته‌ی مقاوم ممکن است با حرارت تغییر کند، به‌طور مثال هنگامی که برنج پخته شده و گرم، سرد می‌شود، مقدار نشاسته مقاوم آن بیشتر می‌شود. این نوع نشاسته در خوراکی هایی مانند موز نارس، لوبیا، نخود و عدس و غلات کامل یافت می‌شود.
در نهایت، حتماً هنگام مصرف غذاهای حاوی این نشاسته، شمارش و مقدار کربوهیدرات را نیز در نظر بگیرید.

نشاسته مقاوم
ورزش کردن

۱۰. هر روز ورزش کنید

ورزش باعث افزایش حساسیت به انسولین و بهبود استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی در بدن می‌شود، که می‌تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

هنگام ورزش، بدن از گلوکز ذخیره شده برای انرژی استفاده می‌کند، بنابراین وقتی بعداً کربوهیدرات می‌خورید، به جای افزایش قند خون، برای تامین انرژی استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه ورزش می‌تواند سطح قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد، با پزشک خود درباره میزان و نوع فعالیت بدنی مشورت کنید. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ورزش کردن ۳۰ دقیقه پس از شروع وعده غذایی بهترین تاثیر را بر کنترل قند خون دارد.

سخن آخر

روش‌های طبیعی زیادی برای کنترل قند خون وجود دارد، از جمله کنترل وزن، کاهش استرس، خواب کافی، فعالیت بدنی و نوشیدن آب . از طرفی رژیم غذایی شما نیز بر تنظیم قند خونتان تاثیرگذار است. مصرف مناسب کربوهیدرات و مصرف میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، و غلات کامل می‌تواند در کاهش قند خون موثر باشد.

قبل از اعمال هر تغییری در سبک زندگی یا مصرف مکمل، حتماً با پزشک خود مشورت کنید، به‌ویژه اگر مشکلی در کنترل قند خون یا مصرف دارو دارید.

 

مراجعه به دکتر
0 0 رای
رأی دهی به مقاله
این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر، بیانیه‌ی رفع مسؤولیت باباکدخدا را بخوانید.

مطالب بخش دانشنامه باباکدخدا در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند.

تیم تحریریه‌ی باباکدخدا همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسؤولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود.

باباکدخدا اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب باباکدخدا را به کار بگیرد.

با توجه به آنچه گفته شد، باباکدخدا مسؤولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند.

دیدگاه ها

برای گذاشتن نظرتون اول وارد سایت بشین . منتظر نظراتتون هستیم !

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بیشترین رای
جدیدترین قدیمی ترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات