جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع زعفران و تفاوت آنها با هم

زعفران در انواع مختلف بهره برداری و روانه بازار می‌شود که در کل به 5 دسته اصلی تقسیم می گردد

  • زعفران دسته
  • زعفران سرگل
  • زعفران پوشال
  • زعفران نگین و سوپرنگین
  • ریشه سفیدی
  • قبل از هر توضیحی باید با اجزای مختلف زعفران آشنا شویم تا تشخیص نوع زعفران برایمان راحت تر باشد بنابراین به قسمت قرمزرنگ رشته زعفران “کلاله” و به قسمت زرد رنگ آن “خامه” گفته می شود.

فهرست

انواع زعفران
انواع زعفران
نوع اول

زعفران دسته

زعفران دسته از کنار هم چیده شدن و خشک شدن رشته های کامل (شامل کلاله و خامه) به دست می آید که بخش خامه معمولاً از ۳ تا ۵ سانتی متر متغیر است و قسمت کلاله با توجه به کیفیت زعفران کوتاه تر و یا بلندتر، نازک تر و یا ضخیم تر هستند

به این مدل زعفران چون معمولاً توسط بانوان انجام میشود زعفران دخترپیچ هم میگویند

هاون چوبی
انواع زعفران
نوع دوم

زعفران پوشال

در این مدل زعفران، کلاله( قسمت قرمزرنگ) به همراه قسمت خیلی کمی از بخش خامه (زرد رنگ) می باشد. زعفران زمانی که گل زعفران برای پاک کردن به بانوان داده می‌شود از آنها می‌خواهند که سه پَر کلاله از هم جدا نشوند .

زعفران پوشال به علت اینکه قسمت کلاله ی زعفران از خامه ی آن بیشتر است قدرت رنگ دهی بالاتری نسبت به دسته دارد و به طور حدودی قدرت رنگدهی آن بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ واحد می باشد

انواع زعفران
نوع سوم

زعفران سرگل

سرگل خالص ترین نوع زعفران است چرا که بخش خامه اصلا وجود ندارد و کلاله ها به صورت جدا از هم هستند و.قدرت رنگ دهی این نوع زعفران در حدود 210 تا 260 واحد است

علاوه بر سرگل به آن “سرقلم“،”سرریشه” و “ممتاز” هم گفته می شود

تفاوت زعفران پوشال با سرگل !!!

مردم در حالت عادی تصور یکسانی از زعفران سرگل و پوشالی دارند درحالی که سرگل فقط قسمت کلاله (کوتاهتر از نگین و بیشتر شکسته شده هستند) را در برمیگیرد ولی در پوشال کلاله با بخش خیلی کمی از خامه پاک و بسته بندی شده است .جالب است بدانید با فرآوری زعفران پوشالی زعفرانهای دیگری مانند سوپرنگین و نگین به دست می آید :

زعفران پوشال باباکدخدا
زعفران سرگل
زعفران پوشال
انواع زعفران
نوع چهارم

زعفران سوپرنگین و نگین

در حقیقت این مدل، از زعفران پوشال به دست می آید به طوری که رشته های سه شاخه ای کلاله قرمز رنگ و ضخیم  و بدون قسمت خامه از میان رشته ها جدا شده و زعفرانی با کیفیت بالا و رنگ دهی بالاتری تهیه میشود

گرانترین نوع زعفران هم ،همین نگین و سوپرنگین ها هستند که طبیعی هم می باشد چرا که میزان هزینه و زمان و فعالیت بیشتری لازم دارد

 

زعفران سوپرنگین باباکدخدا
زعفران سرگل
زعفران نگین باباکدخدا
زعفران پوشال

از خواص درمانی زعفران اطلاع داری؟

انواع زعفران
نوع چهارم

کنج یا خامه

با جداکردن قسمت کلاله ،قسمت ریشه ی زعفران باقی می ماند که به آن کنج با خامه می گویند .کنج رنگ کلاله را ندارد ولی عطرش را داراست به همین علت است افرادی که عطر زعفران برایشان مهم است یا از زعفران دسته استفاده می کنند و یا اینکه کنج را جدا خریداری و با سرگل استفاده می کنند.

این مدل زعفران به شدت برای شربت و دمنوش خوش طعم و عطر و مقرون به صرفه است.

 

زعفران پوشال
4.2 5 رای
رأی دهی به مقاله
این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر، بیانیه‌ی رفع مسؤولیت باباکدخدا را بخوانید.

مطالب بخش دانشنامه باباکدخدا در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند.

تیم تحریریه‌ی باباکدخدا همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسؤولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود.

باباکدخدا اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب باباکدخدا را به کار بگیرد.

با توجه به آنچه گفته شد، باباکدخدا مسؤولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند.

دیدگاه ها

برای گذاشتن نظرتون اول وارد سایت بشین . منتظر نظراتتون هستیم !

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات