جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین جایگزین قند برای چای

ما ایرانی ها طبق عادت در کنار چای خود از قند و شکر و نبات استفاده میکنیم که کالری بالایی دارند و همیشه و همه جا زمانی که با یک استکان چای بیش از دو قند خوردیم همه بهمون تذکر دادند که ضرر دارد و مراعات کنیم اما چای تلخ هم که خوردنش سخته ! اینجاست که به فکر میفتادیم واقعا بهترین جایگزین قند برای چای چیه ؟ اما قبل از هر چیزی بپردازیم به این موضوع که :

فهرست

چرا باید مصرف قند و شکر را کم کنیم؟

دلایل علمی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد قند و شکر تاثیر منفی بر سلامت انسان میگذارد که همه این دلایل علمی و اثبات شده هستند و شم تردیدی درباره آن وجود ندارد.

مضرات مصرف زیاد قند و شکر بر سلامت

آیا میدانید طبق مطالعات سازمان جهانی بهداشت میزان مطلوب مصرف قند و شکر باید حداقل کمتر از ۱۵ کیلوگرم در سال ( یعنی حدود ۴۲ گرم در روز آن هم در کل مواد غذایی مصرفی ) برسد تا قند و شکر حداکثر ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی را تامین کند .

  • تضعیف دستگاه ایمنی بدن: در نتیجه بدن در دفاع در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا ناقص و بعد عمل می‌کند.
  • افزایش خطر بیماری قلبی
  • بالا بردن تری گلیسیرید خون
  • افزایش کلسترول بد خون و کل کلسترول
  • کاهش کلسترول خوب خون
  • تداخل در جذب کلسیم و منیزیم
  • باعث پوکی استخوان می‌شود
  • بالا بردن قند خون
  • موثر در ابتلا به دیابت
  • باعث ابتلا به چاقی می شوند
  • باعث پوسیدگی دندانها می شوند
  • بیماری لثه ها را بدتر می کنند
  • افزایش ترشح معده
  • افزایش ابتلا به بیماری های التهابی روده
  • احتمال چسبندگی پلاکت های خون به یکدیگر را بالا می برند
  • افزایش میزان چربی کبد
  • باعث حملات افت قند خون میشود
  • قند و شکر غذای اصلی سلولهای سرطانی در بدن هستند.


همه این موارد حاصل سالها تحقیقات پزشکی می باشد. با وجود تمام این مضراتی که از مصرف قند و شکر گفتیم آیا به فکر حذف کردن قند و شکر از کنار چای خود نیفتادید؟

میزان کالری هر حبه قند

در هر گرم قند ۴ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد و هر حبه قند حدود ۳ تا ۴ گرم میباشد بنابراین هر حبه حدود ۱۲ تا ۱۶ کیلو کالری دارد .
سرانه مصرف قند و شکر ما ایرانیان نسبت به وضعیت جهانی و استاندارد بسیار بالاتر است همان‌طور که گفتیم باید کمتر از ۱۵ کیلوگرم در سال از قند و شکر استفاده کنیم اما حدود ۳۰ کیلوگرم مصرف می‌کنیم که این مقدار به مراتب بیشتر است.

خوراکی های دارای قند طبیعی

اگر مشکل وزن دارید و می خواهید آن را کنترل کنید و در عین حال دوست دارید چای را حتماً با یک ماده شیرین بخورد می توانید از میوه‌های خشک و خوراکی‌هایی که قند طبیعی دارند ، استفاده کنید اما در مصرف آنها هم نباید زیاده روی کنید.
همانطور که می دانید سلول های بدن ما به گلوکز و قند نیاز دارد و عده‌ای برای تامین این نیاز به سراغ قند، شکر، نبات و مواد غذایی مصنوعی دیگر می‌روند و عده ای دیگر به سراغ منابع طبیعی قند . اما

جایگزین قند کنار چای برای افراد دیابتی

افرادی که دچار دیابت هستند اصولا بسته به رژیم غذایی که پزشک به آن ها داده شده عمل می کنند . اما مسلما هر چه شیرین کننده کنار چای افراد دیابتی، خوشمزه تر و کم کالری تر باشد بهتر خواهد بود. در ادامه این مقاله، بسته به ذائقه، میزان کالری و قند هر خوراکی می توانید قند جایگزین خود را انتخاب کنید.

منابع طبیعی قند کدام هاست ؟

از بهترین جایگزین های طبیعی قند و شکر برای چای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عسل
  • کشمش
  • خرما
  • توت خشک
  • حبه عناب

بهترین جایگزین قند برای چای به نظر شما کدام است؟

عسل جایگزین خوبی برای قند است ؟

مقدار قند موجود در هر ۱۰۰ گرم عسل ۸۰ گرم می باشد . عسل هم قند آزاد دارد ( قند عسل با قند میوه ها فرقی ندارد. )
آنچه در خوردن یک ماده غذایی از جمله عسل طبیعی اهمیت دارد مقدار مصرف آن است. دقت کنید هیچ خوردنی، بد واقعی و یا خوب واقعی نیست فقط بستگی دارد چه کسی، چه مقداری و چه زمانی آن خوراکی را مصرف می‌کند‌.
به طور مثال همین عسل ( اگر طبیعی و اصل باشد ) میزان قند آن زیاد است و اگر فردی که دیابت دارد به مقدار زیاد در چای داغ مصرف کنند نه تنها مفید نیست بلکه به شدت ضرر خواهد داشت.

بهترین جایگزین های قند برای چای

جایگزینی کشمش به جای قند

کشمش از خشک کردن میوه انگور حاصل می‌شود که دارای خواص بی نظیر و منحصر به فردی می باشد.
میزان قند موجود در هر ۱۰۰ گرم کشمش ۵۸ گرم است . کشمش برای تقویت بدن بسیار مناسب است و قند خون را تنظیم می کند و سیستم ایمنی بدن را بالا می برد.
بعد از عسل، کشمش دومین شیرین کننده طبیعی محسوب می‌شود و پیشنهاد ما این است که برای استفاده کشمش به جای قند، از کشمشی که در آفتاب خشک شده مصرف کنید.

بهترین جایگزین های قند برای چای

خرما قندش بالاست؟

خرما میوه بسیار مقوی است که خواص بی‌شماری مانند بالا بردن سیستم ایمنی بدن ، تنظیم کلسترول خون و بهبود فعالیت مغز اشاره کرد و شامل ۵۰ درصد از گلوکز و ۲۵ درصد ساکارز می باشد با اینکه خرما یکی از منابع طبیعی قند می باشد و می تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر است اما افرادی که دارای قند خون بالا هستند باید در مصرف آن احتیاط کنند. میزان قند و کالری خرما بسته به نوع آن متغیر و بالاست پس عزیزانی که دیابت دارند در مصرف آن باید احتیاط کنند.

توت خشک جایگزین قند

درصد قند توت خشک

میوه توت نژادهای مختلفی دارد و از جمله مهمترین خواص این میوه ضد سرطان بودن کاهش فشار خون، درمان کم خونی و فقرآهن، درمان آسم و سرفه و همچنین روماتیسم اشاره کرد.
مقدار قند طبیعی در هر ۱۰۰ گرم توت خشک حدود ۷۰ گرم می باشد که می‌تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر شما باشد اما در مصرف آن افراد دیابتی نباید زیاده روی کنند.

میزان کالری حبه عناب

حبه عناب

حبه عناب از پودر عناب خشک شده درست می‌شود و یکی از فرآورده‌های طبیعی و خوشمزه عناب است که هیچ‌گونه افزودنی مانند شکر و یا شیرین کننده‌های مصنوعی ندارد و ۱۰۰% طبیعی و ارگانیک می‌باشد بنابراین شیرینی حبه‌های عناب بخاطر قند طبیعی خود میوه عناب است.
حبه های عناب سرشار از ویتامین ث هستند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی است . از دیگر خواص حبه عناب می توان گفت که تنظیم کننده قند خون می‌باشد و جایگزین مناسبی برای قند و شکر است دوستانی که از طعم خود عناب به تنهایی لذت نمی برند می توانند از حبه‌های عناب طعم‌دار استفاده کنند که انواع مختلفی دارند.

چه طعم حبه ای رو بخرم ؟

برای خرید انواع حبه عناب با طعم های مختلف می توانید به باباکدخدا سربزنید. ثبت سفارش حبه عناب از طریق وب سایت باباکدخدا و یا دایرکت اینستاگرام امکان پذیر می باشد. 

اگر نمیدونی کدوم طعم مناسب شماست با ما در تماس باش 🙂

نکته مهم افرادی که بیماری خاص مانند دیابت و دارای قند خون بالا هستند حتماً به توصیه پزشک متخصص شان بسته به درصد قند خونشان یک برنامه غذایی مناسب دریافت کنند و در کل در مصرف موارد بالا نباید زیاده‌روی کرد.

3.9 11 رای
رأی دهی به مقاله
این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر، بیانیه‌ی رفع مسؤولیت باباکدخدا را بخوانید.

مطالب بخش دانشنامه باباکدخدا در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند.

تیم تحریریه‌ی باباکدخدا همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسؤولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود.

باباکدخدا اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب باباکدخدا را به کار بگیرد.

با توجه به آنچه گفته شد، باباکدخدا مسؤولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند.

دیدگاه ها

برای گذاشتن نظرتون اول وارد سایت بشین . منتظر نظراتتون هستیم !

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات