جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قند خون نرمال چقدر است ؟

اگر مایلید میزان مطلوب قند خون خود را در طول روز بدانید، پیشنهاد می‌شود که این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله، میزان قند خون نرمال برای افراد سالم و دیابتی به همراه مقایسه آن بر اساس سن بیان شده است.

مقدمه

هنگام مصرف غذا، سطح قند خون افزایش می‌یابد و لوزالمعده با ترشح هورمون انسولین تلاش می‌کند تا آن را به حالت طبیعی بازگرداند. حفظ میزان قند خون نرمال و در حدود طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است. افزایش قند خون به مرور زمان می‌تواند به سلامت اعصاب و عروق ضربه بزند و به بروز بیماری‌های قلبی و مشکلات دیگر منجر شود.

حفظ سطح طبیعی گلوکز خون یکی از اهداف اساسی درمان دیابت است. برای ارزیابی اثربخشی درمان دیابت، لازم است که سطح قند خون به‌طور دوره‌ای اندازه‌گیری شده و با مقادیر هدف مقایسه شود. استفاده از جداول راهنمایی برای سطوح طبیعی گلوکز خون در طول روز می‌تواند به پزشکان در تعیین درمان مناسب برای افراد کمک کند و از موفقیت درمان دیابت سنجیده شود.

سطح ایده‌آل گلوکز خون بستگی به عوامل فردی دارد و پزشک باید برای هر فرد سطوح مناسبی را برای هر ساعت از روز و بسته به شرایط مختلف مثل بیدار شدن، مصرف غذا یا ورزش تعیین کند. اگر مایلید میزان مطلوب قند خون خود را در طول روز بدانید، پیشنهاد می‌شود که این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله، میزان قند خون مطلوب برای افراد سالم و دیابتی به همراه مقایسه آن بر اساس سن بیان شده است.

رتبه‌بندی شاخص گلیسمی
میزان قند خون نرمال

تست قند خون

تست قند خون یکی از مراحل اساسی در کنترل دیابت است. این تست با اندازه‌گیری سطح قند خون به واحد میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dl) انجام می‌شود، در حالی که میزان هموگلوبین A1C با درصد بیان می‌شود. A1C نمایانگر مقدار هموگلوبینی است که به گلوکز در خون متصل شده است.
در زیر جدولی را مشاهده می‌کنید که سطوح قند خون نرمال برای افراد سالم و بیماران مبتلا به دیابت را نشان می‌دهد. این ارقام به‌عنوان یک راهنما ارائه شده‌اند و با توجه به شرایط فردی هر فرد، پزشک می‌تواند سطوح قند خون نرمال را تعیین کرده و به او کمک کند تا به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

جدول قند خون نرمال برای بزرگسالان

در زیر جدولی را مشاهده می‌کنید که سطوح قند خون نرمال برای افراد سالم و بیماران مبتلا به دیابت را نشان می‌دهد. این ارقام به‌عنوان یک راهنما ارائه شده‌اند و با توجه به شرایط فردی هر فرد، پزشک می‌تواند سطوح قند خون نرمال را تعیین کرده و به او کمک کند تا به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

بیماران مبتلا به دیابت
افراد سالم
سطح قند خون ناشتا و بعد از صرف غذا
۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
۷۲ تا ۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
قبل از صرف غذا (قند خون ناشتا)
کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
۲ ساعت بعد از صرف غذا

اگه به دنبال یه جایگزین برای قند سفید هستی حبه عناب رژیمی رو امتحان کردی؟ 🙂

ترتیب درمان دیابت
قند خون نرمال برای بزرگسالان
اهمیت کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی

هموگلوبین A1C

تست هموگلوبین A1C، میانگین سطح قند خون را در طول ۳ ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا راه حل ها و استراتژی های انتخاب شده برای کنترل قند خون اثربخش بوده یا خیر.

میزان A1C می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • افراد سالم: کمتر از ۵٫۷ درصد
  • افراد مبتلا به پیش‌دیابت: بین ۵٫۷ تا ۶٫۴ درصد
  • بیماران مبتلا به دیابت: ۶٫۵ درصد یا بالاتر

میزان قند خون طبیعی برای کودکان

میزان قند خون طبیعی برای کودکان در سنین مختلف متفاوت است. در زیر سطوح ایده‌آل قند خون برای کودکان در سنین مختلف آمده است.

محدوده قند خون (میلی‌گرم در دسی‌لیتر)
سن کودک
۱۰۰ تا ۱۸۰
۰ تا ۵ سال
۸۰ تا ۱۴۰
۶ تا ۹ سال
۷۰ تا ۱۲۰
۱۰ سال و بالاتر
در معرض خطر دیابت نوع 1

همچنین، جدول زیر نشان می‌دهد که چگونه میزان قند خون کودکان در طول روز تغییر می‌کند. این تغییرات در سنین مختلف یکسان است و پزشک می‌تواند میزان دقیق آن را برای هر کودک مشخص کند.

میزان قند خون (میلی‌گرم در دسی‌لیتر)
زمان رویداد
۷۲ تا ۱۲۶
زمان بیدار شدن
۷۲ تا ۱۲۶
قبل از صرف غذا
۹۰ تا ۱۶۲
۲ ساعت بعد از صرف غذا

بر اساس گفته‌ی کارشناسان، رعایت دقیق این اهداف برای کودکان همواره بهترین رویکرد نیست. بعضی اوقات، پزشک ممکن است برای کودکان، دستورالعمل‌های ساده‌تری را توصیه کند.

قند خون نرمال برای نوجوانان

میزان قند خون مطلوب برای نوجوانان را می‌توان از جدول زیر مشاهده کرد. برای دانستن مقادیر دقیق بر اساس ویژگی‌های فردی، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

میزان قند خون (میلی‌گرم در دسی‌لیتر)
زمان اندازه‌گیری
۷۲ تا ۱۰۸
قبل از صرف غذا
حداکثر ۱۸۰
۲ ساعت بعد از صرف غذا
نوجوانان
دیابت بارداری

قند خون نرمال برای زنان مبتلا به دیابت بارداری

دیابت بارداری نوعی بیماری است که در دوران بارداری برای اولین بار اتفاق می‌افتد.اغلب دیابت بارداری یک مسأله موقتی است که پس از زایمان برطرف می‌شود، اما ممکن است عوارض مرتبط با بارداری را افزایش دهد. انجمن دیابت آمریکا (ADA) مقادیر زیر را برای زنان مبتلا به دیابت بارداری توصیه می‌کند، با این حال ممکن است اهداف فردی متفاوت باشند.

میزان قند خون (میلی‌گرم در دسی‌لیتر)
زمان اندازه گیری
۹۵ یا کمتر
قبل از صرف غذا
۱۴۰ یا کمتر
۱ ساعت بعد از صرف غذا
۱۲۰ یا کمتر
۲ ساعت بعد از صرف غذا

نکات مهم در مورد میزان قند خون نرمال:

  • در صورت عدم دستیابی به سطح قند خون مطلوب، پزشک می‌تواند راهنمایی‌هایی را برای حل این مشکل ارائه دهد.
  • میزان قند خونی که پزشک برای بیماران دیابتی به عنوان نرمال در نظر می‌گیرد، ممکن است بالاتر از افراد سالم باشد.
  • سطوح مطلوب قند خون در طول روز متفاوت است؛ قبل از غذا خوردن و بعد از ورزش کمتر و بعد از صرف غذا بیشتر می‌شود.

عواملی که پزشک در تعیین سطح طبیعی قند خون در نظر می‌گیرد:

  • آسیب‌دیدگی‌های مختلف از جمله چشم‌ها، کلیه‌ها، عروق خونی، مغز یا قلب
  • میزان آگاهی فرد از نحوه کنترل قند خون
  • مدت زمان ابتلا به دیابت
  • سن و امید به زندگی
  • میزان استرس موجود در زندگی فرد
  • ابتلا به بیماری‌های دیگر، به‌ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی
  • مشکلات مرتبط با مویرگ‌ها در بدن
  • عادات شخصی و سبک زندگی

معمولاً، میزان قند خون طبیعی به صورت یک بازه ارائه می‌شود تا اختلافات فردی را در نظر بگیرد.

نکته مهم در مصرف عناب برای دیابت
مصرف تنقلات سالم

در صورت مشاهده این علائم، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اندازه‌گیری سطح قند خون.
  • مصرف یک ماده‌ی غذایی حاوی ۱۵ تا ۲۰ گرم قند یا کربوهیدرات.
  • صبر کردن به مدت یک ربع.
  • اندازه‌گیری دوباره میزان قند خون.
  • در صورت پایین بودن میزان قند خون، مراحل فوق را تکرار کنید.

 

در صورت تکرار مراحل فوق و نگرفتن نتیجه ، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان قند خون بالا

هیپرگلیسمی یا قند خون بالا ممکن است باعث ظاهر شدن علائم زیر شود:

  • تاری در دید
  • احساس تشنگی
  • سردرد
  • تکرار ادرار
  • ضعف یا خستگی

انجام ورزش می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند، اما اگر سطح قند خون ، بالا باقی ماند و پایین نیامد بایستی به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است نیاز به تغییر در برنامه درمانی شما باشد. 

در صورتی که علائم افزایش یا کاهش شدید قند خون وجود داشته باشد، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری داشته باشید.

علائم اولیه دیابت
عناب برای درمان بی خوابی

بررسی مداوم قند خون در طول روز

تست مداوم قند خون در طول روز جزء اقدامات مهم در مدیریت بیماری دیابت است. زمان‌های رایج برای بررسی میزان قند خون به شرح زیر است:

  • قبل از وعده غذایی
  • قبل از خواب
  • هنگامی که علائم مربوط به افزایش یا کاهش قند خون ظاهر می‌شود

همچنین، در زمان‌های زیر هم ممکن است نیاز به انجام تست قند خون باشد:

  • در طول شب
  • هنگامی که شرایط فردی شخص خوب نیست
  • قبل، حین و بعد از ورزش
  • پس از تغییرات در برنامه درمانی

تعداد دفعات بررسی قند خون بسته به نوع و مرحله دیابت و شرایط بیمار متفاوت است و پزشک تعیین می‌کند که هر فرد چه زمانی و به چه تعدادی باید آزمایش قند خون خود را انجام دهد.

خطرات قند خون بالا

به‌طور معمول، بدن می‌تواند با دفع یا تبدیل قند خون اضافی به سلول‌های چربی، میزان آن را کنترل کند. با این حال، در صورت بالا ماندن سطح قند خون ، ممکن است مشکلاتی در بدن ایجاد کند و به مرور، به اندام های زیر آسیب برساند.

  • چشم‌ها
  • اعصاب
  • کلیه‌ها
  • عروق خونی

علاوه بر این می تواند عوارضی گسترده تری همچون کاهش سرعت التیام زخم ها و افزایش احتمال بروز عفونت را ایجاد کند.

تنظیم گردش خون با عناب
حالت تهوع و استفراغ

خطر بعدی : کتواسیدوز دیابتی

اگر بدن قادر به استفاده از قند برای تولید انرژی نباشد، شروع به تجزیه چربی‌ها می‌کند و در نتیجه موادی به نام “کتون” تولید می‌شود که در مقادیر بالا سمی هستند.

افزایش کتون خون منجر به بروز کتوز اسیدوز دیابتی (DKA) می‌شود که علائم زیر را نشان می‌دهد:

  • تنفسی که بوی میوه دارد
  • مشکلات تنفسی
  • تهوع و استفراغ
  • دهان بسیار خشک
  • در بعضی موارد، از دست دادن هوشیاری و کما

کتواسیدوز دیابتی یک وضعیت اورژانسی است که اگر درمان نشود، ممکن است به مرگ بیمار منجر شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کتواسیدوز شایع‌ترین عارضه دیابت نوع ۱ است.

خطر بعدی :سندرم هیپراسمولار هیپرگلیسمیک

سندرم هیپراسمولار هیپرگلیسمیک (HHS) یک وضعیت خطرناک در افراد مبتلا به دیابت است که معمولاً در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ظاهر می‌شود. این وضعیت معمولاً به دلیل افزایش قند خون بالا (هیپرگلیسمی) و کم‌آبی در بدن ایجاد می‌شود.
علائم این سندرم شامل تشنگی شدید، افزایش حجم ادرار، ضعف و احساس ناخوشی، خشکی پوست، تغییرات در بینایی و وضعیت هوشیاری به دلیل کاهش جریان خون به مغز می باشد.
در موارد شدید، این وضعیت می‌تواند منجر به ورود فرد به حالت کما شود. بنابراین هر گونه علائمی از این وضعیت، نیازمند توجه فوری پزشکی و درمان اورژانسی است.

عناب برای دستگاه گوارش

سخن آخر

در کل، کنترل قند خون یکی از گام‌های حیاتی برای پیشگیری از عوارض جدی دیابت است. حفظ سطح مناسب قند خون نشان‌دهنده‌ی این است که استراتژی های درمانی برای دیابت به خوبی انجام شده‌اند. به عنوان نکته پایانی دقت داشته باشید که میزان مناسب قند خون با توجه به شرایط هر شخص، باید توسط پزشک تعیین شود.

منبع: medicalnewstoday

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر، بیانیه‌ی رفع مسؤولیت باباکدخدا را بخوانید.

مطالب بخش دانشنامه باباکدخدا در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند.

تیم تحریریه‌ی باباکدخدا همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسؤولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود.

باباکدخدا اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب باباکدخدا را به کار بگیرد.

با توجه به آنچه گفته شد، باباکدخدا مسؤولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند.

دیدگاه ها

برای گذاشتن نظرتون اول وارد سایت بشین . منتظر نظراتتون هستیم !

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات